Adrian Oianu – Designer Vestimentar

1- Adrian, pentru început, povestește-ne câte ceva despre tine și rochiile tale. Ce înseamnă să produci design contemporan și autentic în România? 

A face design (comtemporan) inseamna, pentru mine, a da volum conceptelor, a exprima valorile și principiile de viață prin piese vestimentare identitare.

In design, intre viziune si craft-ul propriu-zis intervine autenticitatea, care, in cazul meu, este si despre reinterpretarea elementelor din costumul traditional (exemple in acest sens fiind Tricoul Romanesc, Ia urbana, rochia Vranceana sau catrinta); dar si despre a produce piese atemporale, in defavoarea abordarii trendurilor.

Punctez de fiecare data faptul ca fac design contemporan fiindca exista aceasta asociere intre numele meu si ia sau costumul traditional romanesc. Eu nu fac ii si nici costume traditionale. Aici se pricep cel mai bine femeile care au preluat, mostenit si asumat acest “dar” de-a lungul anilor cu eforturi si rabdare. Eu imi desfasor activitatea creeativa cu scopul de a promova identitea culturala Romaneasca într-o manieră contemporană, facil de abordat si cu impact estetic.

2-  În ce fel se traduce preocuparea ta pentru responsabilitate în colecții? Unde și cum se întâlnesc interesul pentru mediu și abordarea profund estetică a creațiilor tale? 

Pe cand faceam design in SUA m-am intalnit pentru prima data cu conceptul de sustenabilitate definit.

Inca de atunci mi-am insusit preocuparea pentru responsabilitate, iar aceasta s-a dezvoltat in timp, primul exemplu concret fiind Tricoul Romanesc: eu colectam si achizitionam camasi populare vechi, pe care in mare parte le conservam într-o colecție unică de peste 1000 de ii recuperate din diferite colțuri ale țării. Iar pe cele ce nu le putem salva, datorita conditiilor gresite in care au fost pastrate sau purtate de-a lungul anilor, le reciclam construind o piesa sustenabila si atemporala, asa cum este rochia T-shirt, prin salvarea bucatilor de ie lucrate manual cu multa truda de stramosii nostri si reintroducerea lor in circuit.

Ulterior, tot in ideea unei productii responsabile am decis sa produc in serii foarte mici, uneori unicat, sa nu lucrez cu stocuri de materiale si sa am furnizori locali.

Chiar si asa, aveam o remuscare : atunci cand taiem materialele in ateliere, in medie se pierd si se arunca in jur de 30%; Aceste resturi ajung la gunoi, apoi in mediul inconjurator, poluand! Aveam de mult in plan sa vin cu o solutie inovativa pentru a putea salva cat mai mult material initial nefolosit.

Asa a aparut PETIC, colectia-capsula de rochii patchwork realizate exclusiv din acel 30% altminteri irosit. Am plecat de la o poveste din copilarie: atunci cand imi rupeam sau agatam foarte tare cate o bucata de imbracaminte, nu mi le arunca nimeni la gunoi. Se peticeau! Mama sau bunica alegeau Peticul potrivit care devenea astfel un element de design adaugat obiectului vestimentar initial ce fusese “rãnit”. Nevoia impingea oamenii la creativitate. Aparent, nu mai avem nevoie de asta. Aparent! Insa, adevarul – pe care il stim cu totii – este ca astazi Planeta noastra, singura pe care putem exista, este cea “rupta” si “ranita” pe ici pe colo. De aceasta data Ea are nevoie de un PETIC, si asta mi-am propus sa semnalez prin noua colectie.

Impletirea cu aspectul estetic a venit firesc – directia identitara, conceptul de “Romanitate” pe care l-am imbratisat intru totul se regaseste in designul acestor rochii. Putem privi maneca bufanta, decolteul similar cu cel al iei, si texturile incretite si vom observa cum acestea sunt reinterpretate din elementele traditionale.

3- Ce înseamnă sustenabilitate în fashion? Din perspectiva ta, ce anume face un brand sau o colecție să fie sustenabile?

Industria textila este printre primele cele mai poluante la nivel global.

Abordarea sustenabila in moda este deja sinonima cu notiunea de activism. La ora actuala, brandurile devin sustenabile prin renuntarea la actiunile cu efect nociv asupra mediului, asa cum sunt utilizarea blanii naturale in colectii (cum se intampla tot mai frecvent pe scena internationala), sau incetarea practicii total iresponsabile de a arde colectiile nevandute,

De asemenea, cruciale sunt optiunea pentru tesaturil organice, sau materiale provenite din reciclare si stabilirea unui raport etic si onest cu resursa umana.

4- Ce întrebări ar trebui să își pună un designer înainte de a concepe o colecție? Care sunt indicii de urmărit pentru un creator la început de drum, preocupat de etica produselor sale?

Din punctul meu de vedere, tinerii designeri responsabili ar trebui sa isi puna neincetat intrebari: Ce inseamna de fapt, cu adevarat, design si prooductie facute cu responsabilitate pentru planeta, pentru mediul inconjurator, pentru noi, pentru viata si pentru cei ce vor veni? Fac oare tot ce imi sta in putere, ca prin munca mea, sa consum cat mai putin, sa poluez cat mai putin, sa gasesc solutii bune pentru a putea salva cat mai mult si irosi cat mai putin?

Consider ca cheia consta in intalnirea dintre consciousness si abordarea estetica pe care o mentionai mai sus.

5- Ce crezi că face o haină să devină o piesă? Ce atribute are această piesă care o fac să fie dată mai departe din generație în generație?

Moda este, fara doar si poate, un fenomen cultural.

O haina devine o piesa in momentul in care vorbeste despre o epoca, despre valorile celui care o poarta sau, sau despre identitatea culturala.

Asdar, fara sa fac  abstractie de executia sa, cred ca elementul esential este sa spuna o poveste. Piesele iconice de brand se inscriu, in mod cert, in aceasta categorie.

Personal consider, totusi, ca nu pot fi la fel de incarcate de emotie precum jacheta pe care mama o purta in anii ’80, sau camasa de panza topita a bunicii.

6- Cum îți alegi materialele cu care lucrezi, cum faci selecția dintre un material de calitate mai joasă și unul superior? Testezi materialele cu care lucrezi sau le faci tratament ulterior? (Ex: testare de contractie, tratament de fixare de culoare)

Bineinteles ca materialele trebuie testate, de multe ori le testez inainte. Dar, atunci cand ai multa experienta le poti alege intr-o maniera mai simpla. De fiecare data insa, atunci cand incepi un proiect si ai nevoie sa iti construiesti propriile texturi, sau imprimerie, trebuie sa testezi aceste tesaturi in avans. Eu realizez testul de contractie si pe cel de culoare, dar si pe cel de imprimare, cum a fost cazul print-ului digital.

In situatia mea, cum achizitionez din stoc materiale, nu le produc furnizorii special pentru mine, se impune o verificare foarte precisa a compozitiei, tratarii, finisarii, astfel incat sa le pot folosi in directia pe care o vreau.

7- Parte din responsabilitatea încărcării mediului înconjurător cu deșeuri textile este a consumatorului. În ce fel înțelegi tu acest aport individual și cum poate fi el educat?

Categoric, responsabilitatea se imparte in mod egal intre noi, producatori si consumatori.

Aportul individual este cu mult mai important decat se estimeaza. 92 de milioane de tone de textile se arunca in fiecare an in lume!  Asadar, publicul poate fi educat prin puterea exemplului, despre care stim ca o depaseste cu mult pe cea a discursului care nu este dublat de actiune.

Constat cu bucurie ca pe toate canalele media discursul pro-sustenabilitate este asumat de branduri, persoane publice, creatori de continut si corporatii deopotriva.

Este firesc sa gandim ca in unele cazuri la mijloc este vorba despre strategii de PR, insa chiar si astfel, nu putem nega efectele pozitive ale acestei comunicari.

8-  O soluție de prevenirea risipei vestimentare este investiția în materiale, croieli și designuri de calitate. Ce criterii de selecție recomanzi atunci când urmează să cumpărăm haine? Cum ne dăm seama că investiția e una atât valoroasă, cât și responsabilă?

Dincolo de compozitie si croi, atunci cand achizitionam ar fi de preferat sa avem o idee despre cum putem include in garderoba noastra articolul respectiv.

Asa cum spuneam, eticheta este garantul calitatii, fie ca mergem spre directia clasica sau spre piese alternative.

Avem astfel conturul unei investitii valoroase, insa ar fi bine sa ne asiguram ca piesele respective sa nu “ne poarte”, oricat de cliseic ar suna.

Din punctul de vedere al responsabilitatii, oricat ar fi de vehiculat indemnul de a cumpara local, ar  de ajutor sa ni-l insusim, constientizand beneficiile implicate – de la amprenta redusa asupra mediului, la sustinerea economiei locale, crearea de locuri de munca, etc.

9- Ce rol are îngrijirea hainelor pe termen lung în ciclul sustenabilității?

Ingrijirea obiectelor vestimentare este legata indisolubil de ciclul sustenabilitatii, de aceasta depinzand durata de viata a acestora. Utilizarea medie a unei haine – adică de câte ori e purtată aceasta – a scăzut cu 35% în perioada 2000-2015, iar calculul este simplu: cu
cat se deterioreaza mai repede si au parte de mai putine purtari, acestea ajung in nattura si polueaza.

Deci, prin ingrijirea, curatarea si depozitare corespunzatoare  a hainelor ne aducem aportul in protejarea planetei si a resurselor acesteia.

10- Suntem curioși ce poartă un designer vestimentar :). Ne arăți un obiect vestimentar drag ție (foto), care crezi că îndeplinește criteriile de mai sus? Care e povestea lui?

Povestea camasii pe care o port in fotografie este una foarte speciala. Este chiar prima camasa pe care eu am “salvat-o”, cu ea am inceput procesul colectiei de camasi traditionale acum peste 15 ani.  Camasa este veche de 100 de ani si va fi cu mine mereu. 🙂